ÇİKOLATA PAZARI
• Ülker
genel çikolata pazarında %65, ikramlık çikolata pazarında da %41 pazar payı ile
lider konumundadır.
• Çikolata
sektöründe kullanılan işlenmiş iç fındığın 3’te 1’nin Ülker tarafından
kullanılmaktadır.
• Çikolata
pazarında en tercih edilen ambalaj boyu, 80 gr. olan ürünlerdir.
• Çikolata
pazarı 324 milyon ₺ değerindedir.
• Bölgesel
dağılımda ise Marmara Bölgesi tüm segmentlerde en yüksek paya sahip bölgedir.
Rakamlarla Çikolata Pazarı
• 75
milyar dolarlık pazardır.
• Yıllık
tüketim 6 milyon tondur.
• Pazarın
büyüme hızı yüzde 8’dir.
• Tüketim
ve üretimin yüzde 40’ı Avrupa’nın elindedir.
• ABD’nin
payı ise yüzde 30’dur.
• Dünya’da
kişi başına düşen çikolata tüketimi 11 kg ile İsviçre birinci sıradadır.
• Türkiye’de
2014 yılı çikolata, şeker ve lokum gibi şekerli mamullerin toplam hacmi 400 bin
tonun üzerinde. Şekerli mamullerin toplam pazar büyüklüğü 5,5 milyar TL. Bu
pazardan çikolata 3,8 milyar TL’lik pay alıyor
DİDO
• 1977
yılında yeni bir çikolata formatı olarak Dido doğdu.
• Bir
çubuğunda sütlü çikolata kaplı üç kat gofret bulunan Dido, klasik, frambuaz,
karamel, black ve kare olarak beş farklı türde üretilir.
Sloganı
• ‘Dodisi
Gelene Dido’ eski sloganıdır.
• ‘Çok
ama çok çikolatalı gofret’ yeni sloganıdır.
Fiyatlandırma
• Dido
klasik 1 Tl
• Dido
black 1TL
• Dido
karamelli 1 Tl
• Dido
Kare 1.5 TL
Dağıtım
• Perakende
satış noktalarının hemen hemen hepsinde satışı yapılmaktadır.
Reklam Analizi
• Dido’nun
eski reklamlarında daha çok çikolata ihtiyacı olanlara yönelik yapılmıştır.
• Sonradan
kaldırılan son reklam filminde ise çok çikolatalı gofret olduğu söylenmektedir.
Tüketici Yorumları
Rakip Analizi
• En
yakın rakibi aynı markaya ait olan Ülker çikolatalı gofrettir.
• Ülker
çikolata Türkiye pazarının %48’ini elinde bulundurmaktadır.
• Rakipler
;
• Nestle
- KitKat
• Torku
– No1
• Ülker
– Çikolatalı Gofret
Ülker Çikolatalı Gofret
• Günde
2 milyon adet satılmaktadır.
• Çikolatalı
gofret piyasasının %14’üne hakimdir.
• Sloganı
‘Aranızda çikolatalı gofreti sevmeyen var mı ? ‘
Nestle Kit-Kat
• 1935
yılının eylülünde İngiltere’de üretilip satılmaya başlanmıştır.
• Sloganı
‘Kit Kat molana tat kat’
• Dünya’daki
pazar paylarına kıyasla Türkiye’deki oran düşüktür.
Torku No1
• Sloganı
‘Adı Tadı Bir’
• 2014’te
piyasaya sürülen çikolatalı gofret Torku No1 tam buğday unu ve süt kremasıyla
hazırlanmaktadır.
SWOT
Güçlü Yön : Hem çikolata hem gofret pazarında yer
aldığı için tercih edilme sıklığı daha fazladır.
Zayıf Yön : ''Dodisi Gelene Dido'' reklamından dolayı
hedef kitlenin olumsuz yaklaşımları.
Fırsat : Piyasadaki hem gofret hem de çikolata sektöründe çok çikolatalı ve
aynı zamanda sürprizlerle dolu olması.
Tehdit :Burada dido daha önce ki reklam
kampanyalarında ürün isminin önüne geçen ‘dodi’si gelene dido’ sloganının
ceremesini çekmektedir.
Ülker Dido Anketi Analizi
(50 Katılımcı)
(50 Katılımcı)
• 17-25
yaş aralığında yapılan ankette katılımcılar Çikolatası bol gofret denildiğinde
ilk akla gelen marka olarak Ülker'i seçmişlerdir. Nadir olarak Eti Karam katılımcılar
tarafından seçilmiştir.
• Çikolatası
bol gofret katılımcıların daha çok mutlu olmasını sağlıyormuş sadece gofret
yemediklerini dile getirmişlerdir. Aynı zamanda ürünün daha kaliteli bir
görünümü vardır katılımcılara göre.
• Katılımcılar
genelde daha yoğun çikolata ve daha ince gofret kelimelerini duyduğunda
verdikleri tepki evet biliyorum Dido'dur yanıtını vermişlerdir. Katılımcılara
sadece daha ince gofret size tanıdık geldi mi denildiğinde ilk akla gelen marka
Eti Hoşbeş olmuştur. Katılımcılara lezzetini sorduğumuzda aldığımız cevap bir
ısırık daha alabilirim duygusunu dürtüklediği görüldü. Çok az kişi tarafından
Karam'ın daha çıtır ve lezzetli olduğu savı öne sürüldü.
• Katılımcılar
genelde çikolatalı gofret aldıkları zaman markanın çok yoğun çikolataya sahip
olan ürününü tercih ettiklerini dile getirdiler, katılımcılar Ülker'in diğer
çikolatalı gofret markalarını tercih ettiklerini de dile getirdi. Duruma göre
değişkenlik gösteriyormuş ( elde bulunan paraya göre, grupta fazla kişi
bulunuyorsa diğer ürünler tercih ediliyormuş)
• Genelde
katılımcılar Dido'yu yerken hissettikleri ilk duygu "mutlu oluyorum"
, "tekrar yemek istiyorum" , "bir ısırık daha alsam ne olacak
ki" , " yemek yiyinceye kadar idare ederim" cümlelerinde
oluşmaktadır.
• Katılımcılara
Dido'nun zihninizde nasıl bir imajı var sorusunu yönelttiğimizde aldığımız
cevaplar biraz farklıydı " kırmızı renkte bir imajı",
"lezzetli" , "rakiplerine göre daha hesaplı",
"kaliteli" , "çok tatlı olması" ve "çok
çikolatalı" görünümlere sahip olduğu görüldü. Aynı şekilde katılımcılar
Dido kesinlikle çok "cool" bir marka çünkü bir yandan baba gibi soğuk
duruyor ama içinde sıcaklığını barındırıyor, esprili, dik duran bir tavrı
olduğunu düşünüyorlar.
• Katılımcılar
genelde Dido sizin hangi duygularınıza ortaklık ediyor sorusunu yönelttiğimizde
" genelde mutlu olduğumuz anları bizimle paylaşıyor, çikolata aşkının
arasına ince gofretiyle girdiğini , evden ekmek almaya can atarak gittiklerini
söylediler çünkü Dido'yu yavaş yavaş ısırarak eve dönüşte ki yalnızlıklarını
paylaştıklarını dile getirdi" , "mutsuzsam direk Dido almalıyım yoksa
tahammül etmem çok zor oluyor" Bir de birkaç kişi açlık duygumu Dido ile
paylaşırım" cevabını verdi. Yani katılımcılar hem mutluyken hem yalnızken
hem de aşk duygularına Dido'yu dahil ediyor.
• Katılımcılar
Dido kesinlikle bizim apartmana girsin , bizim sınıfın köşesine girsin, kantine
girsin , arkadaşların yanında mutlaka olmalıdır . Cevaplarını vermişlerdir. Çok
azınlıkta olan katılımcı kitlesi her yerden uzak durmalıdır tepkisini verdiler.
Katılımcılar Dido'yu her köşe başında mutlaka görmeliyiz diyor. Bazen uzak
mesafe olmamalı aramızda hemen ulaşalım tepkisini dile getiriyor. Dido aşıkları
ise ne kadar uzak mesafe olsa bile mesafeyi aşıp yine de Dido almaya giderim
diyor.
• Dido'yu
kahveyle tüketmeyi çok seviyorum diyen katılımcılar genelde mutsuzken Dido'yu
kesin tüketirim diyen grup oldu. Gazlı içecek (genelde Fanta ve Coco Cola ) ile
tercih ettiklerini dile getirdiler.
• Katılımcılar
Dido'yu ortalama olarak ayda 6 defa tüketiyormuş ( durumu abartıp her gün 2-3
tane tüketen katılımcı oldu).
• Katılımcılar
Dido neden reklamlarda yok sorusunu sordu.
DEBRIEF
• Çay’lak
ajansı olarak bize verilen brieften yola çıkarak yapabileceklerimiz şunlardır;
• 1.
Hedef kitlede var olan gofretli çikolata – çikolatalı gofret ikilemini ortadan
kaldırmak. ‘‘Çok ama çok çikolatalı gofret’’ mesajı verilecektir.
• 2.
Fırsatımız rakiplere kıyasla daha yoğun çikolataya sahip gofret olmasıdır. Bu
sayede hem gofret hem de çikolata pazarından pay almaktadır.
• 3.
Bu fırsatla ilgili hedef kitle 15-30 yaş arası gençlerdir. Ancak 15-25 yaş
arasına odaklanılacaktır.
• 4.
Hedef kitle genel olarak sade gofreti tek başına tüketmeyi sevmedikleri ve
yoğun çikolatayla beraber daha çok sevdikleri saptanmıştır.
• Erkekler
daha çok doyurucu olmasına, kadınlar ise çikolata ihtiyacını gidermesine dikkat
eder.
• 5.
Dido’nun şaşırtıcı derecede çok çikolatalı gofret olduğunu düşünmelerini
istiyoruz.
• Önerme
Cümlesi: Çikolatası çok olan gofret.
YARATICI BRIEF
• 1.Problem
Nedir?
• Reklam eksikliğinden dolayı tüketicinin
dido’yu hatırlamaması.
• 2.
Stratejik Önerme?
• Heyecan verici ve merak uyandırıcı bir dil ile
iletişim çalışmaları yaparak tüketicinin ürünü ‘çok çikolatalı gofret’ olarak
algılanmasını sağlamak ve aynı zamanda ‘gofreti çok çikolata’ ile
ayrıştırmasını sağlamak.
3. Reklamın hedef kitlesi kimdir?
3. Reklamın hedef kitlesi kimdir?
• Dido’yu
aşk ve yalnızlığa dahil eden 15 – 25 yaş arası kişiler hedef kitlemizdir. Bu
gibi durumlarda gerginliğini, üzüntüsünü hafifletecek derecede şaşırtıcı bol
çikolatalı gofretin psikolojik olarak sunduğu sürpriz duyguları barındırır.
Bunun sonucunda rahatlama, doyuma ulaşma, aşk, haz, gevşeme gibi relax edici
duygulara ulaşılır.
• 3. Reklamın vaadi nedir ?
• Sürprizlerle
dolu bir gofret olmasıdır.
• 4. Vaadin desteği nedir?
• Piyasa
da diğer çikolatalı gofretlere göre Dido'nun şaşırtıcı derecede çok çikolatalı
gofret olması.
• 5. Markanın karakteri ve tonu ?
• Markanın
karakteri : eğlenceli , uyumlu, sürprizleri seven , kafa dengi.
• Markanın
tonu : heyecan verici ve eğlenceli olmasıdır.
• 6. Zorunluluklar nelerdir?
• İletişim
çalışması absürt olabilir ama '' Dodi'' reklamı kadar değil. Reklam markanın
önüne geçmemeli.
YARATICI BRİEF
#HerAnındaDido
1.Problem Nedir?
Reklam eksikliğinden
dolayı markanın hatırlanmaması ve nihai tüketiciyle duygusal bağ olmaması.
2. Stratejik Önerme?
Heyecan verici ve merak uyandırıcı bir dil ile #heranında
yanında olan seni en iyi anlayan mesajını vererek aşk, yalnızlık ve stresli
anlarında duygusal bir bağ oluşturmak.
3. Reklamın hedef kitlesi kimdir?
Yeni trendleri takip eden, deneyen, sosyal medyayı aktif
olarak kullanan, farklılıklar arayan, duygusal ve stresli anlarında bol
çikolatalı ürünleri tercih eden 15-25 yaş arası lise ve üniversite öğrencileri.
3. Reklamın vaadi nedir ?
Tüketicinin her duygusal anında yanında olmak.
4. Vaadin desteği nedir?
Yaptığımız araştırmalara göre bütün duygusal anlarda çözüm
olarak çikolataya başvurulması.
Dido tek bir ana sığdırılacak bir çikolatalı gofret değil,
yaptığımız araştırmalar bize bunun çok doğru bir karar olduğunu gösteriyor.
Çünkü çikolata severlerimiz “aşkımın içine, yalnızlığımın yanına Dido’yu
alıyorum” diyor. Buda gösteriyor ki böylesine güçlü iki duygunun hemen yanında
kendine yer bulması bir markanın en büyük şansıdır.
Bu düşünceden hareketle farklı zamanlarda farklı
mekanlardaki iletişim çalışmalarımız ile ürüne ‘her anında yanında’ anlamı
kazandıracağız.
Yaratıcı Fikir – 1
14 Şubat Sevgililer Gününde AVM‘lere yerleştirilen özel
otomatlar ile yalnızlara ulaşmayı hedefliyoruz. Sadece yalnız biri önünden
geçtiğinde çalışacak ve bir anda ışığı yanacaktır. ‘Sevgililer gününde sen de
benim gibi yalnız mısın?’ yazacaktır. Cevap olarak kişi ‘hayır’ derse otomatın
ekranında üzgün emoji görünecek ve kapanacaktır. Kişi ‘evet’ derse ekranda kalp
emojisi çıkacak ve ‘Yalnızlığımızı paylaşalım, hadi bana sarıl’ diyecektir.
Sonunda otomat dido verecektir.
Bu iletişim çalışması katılımcıların Instagram’da #HerAnındaDido
etiketiyle fotoğraf paylaşılması sağlanacaktır.
Yaratıcı Fikir – 2
İstanbul’da üniversitelerin bulunduğu semtlerdeki (Beyazıt,
Barbaros Bulvarı) İETT duraklarındaki CLP’lere kameralı bir sistem
yerleştirilecektir. Önce ‘Bu saatte sınav mı olur ya?’ ‘Vize konuları da
dahilmiş’ gibi öğrenci sözleri yazacak ve bu sayede dikkat çekilmesi
sağlanacaktır. Daha sonrasında ‘Heyy sende mi sınava gidiyorsun? Hadi bana
sınava gittiğini ispatla’ diyecek. Katılımcıların kalem, silgi, not göstermesi
ile anında otomattan dido düşecek. ‘Stresli olduğun #heranında yanındayım.’
yazacaktır.
Bu çalışma Twitter ve Instagram ile desteklenerek #HerAnındaDido
etiketiyle paylaşım yapılması sağlanacaktır.
Yaratıcı Fikir – 3
O gün nasıl bir ruh halin varsa Dido yerken çekilen bir selfie
ve selfie üzerinde ruh halinin emojisi #HerAnındaDido etiketiyle
Instagram’da fotoğraflar paylaşılması sağlanacaktır. Sonunda en uygun emoji ile
anlatanlara hediyeler verilecektir.
Bu sayede hedef kitlenin hem mizahi yönü hem de Dido’ya olan
duyguları ile birlikte #HerAnındaDido etiketi kullanılarak ürün hakkında
konuşmaları ve duygularını belirtmeleri sağlanacaktır.
Yaratıcı Fikir – 4
Atiye öncelikle kendi sosyal medya hesaplarından ”Durum çok
ciddi” fotoğrafıyla paylaşım yapar bu kareyi gören hayranlar ne olduğunu
anlamaya çalışırlar. İlerleyen saatlerde Atiye’den bir video daha gelir; yeni
klibi için dansçılar aradığını dile getirir, katılımda profesyonellik şartı
istemediğini kendi tarzı ile anlatır. Daha sonra küçük tavsiyeler içeren
videolar yayınlar. Takipçilerine “Size vereceğim en iyi tavsiye şu olacak ben
hayatımda belli dönüm noktaları yaşadım hayatıma giren ve çıkanlar değişti
zaman içinde bir tek o benimleydi size tavsiyem onu yanınıza almanız” der.
Video biter takipçiler onun ne olduğunu merak eder.
Atiye ilerleyen saatlerde yeni bir video daha yayınlar
yorumlardan yaratıcı olanları anlatır. “Bunların doğruluğu var, benim yanımda
aşkı dolu dolu yaşayan, içinde yoğun çikolatayı ve ince gofreti içinde
barındıran bir Dido var dans da bu uyumlardan biridir’’ der. Son olarak nasıl
katılacaklarını anlatan yazı paylaşır ve #HerAnındaDido etiketi ile
yayınlamalarını ister, kazananın en çok beğeniyi alan danslar arasından
seçileceğini bildirir. Seçilen dansçılar Atiye ile birlikte yeni klibinde dans
edeceklerdir.
Yaratıcı Fikir – 5
Yıldız Tilbe dertlerimizi döküp içimizdeki kötülükleri,
arabeskten neşeli parçalara bağlayabilen bir şarkıcıdır. ‘‘Ama evlisin’’ den
birden ‘‘Karpuz getir yiyelim’’ e geçebiliriz. Biz de bu duygusal değişim
anlarını #HerAnındaDido etiketi ile Yıldız Tilbe’nin kendine has
dramatik ve çılgın hareketlerini öncelikle Twitter’da mutlu anım, hüzünlü anım,
çılgın anım şeklinde paylaşımda bulunmasını sağlayacağız. Normal hayatında da
genelde bu yönde paylaşımlarda bulunuyor ve gençler arasında popüler bir kişi.
Paylaşımları yaparken bir yandan da Instagram’da hüzünlü
anından mutlu anına geçtiği bir video yayınlayacak, ortamda ürünün görüntüsü
bulunacak ve bir süre sonra bu paylaşımlar artacaktır. Dido görseli Yıldız
Tilbe ile göz önünde olacaktır ve bu sayede markamızın her anında sloganı
gerçekten yaşayan bir sanatçı ile desteklenecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder